Recenze filmu: Rebel, hrdina, podvodník, Bůh - Diego Maradona

Diego Maradona - člověk, který je mnohými nenáviděn i milován. Milován především díky svému fotbalovému umu, nenáviděn díky kontroverznímu chování. Drogy, Ruka boží, nemanželské dítě. To asi mluví za vše, není to ale zdaleka kompletní seznam Maradonových přešlapů.

V kinech nyní běží film dokumentárního rázu, který se celý skládá z reálných záběrů Maradonova života, člověk až žasne, jak je možné, že existují veškeré záběry od toho, jak je Maradona zdrogovaný na večírku, přes jeho osobní trénink, hraní si s dcerou až po první cestu autem na stadion Neapole. Odpověď je jednoduchá, Maradona si po celou dobu platil soukromého kameramana. Už v té době se vědělo, jak je Maradona výjimečný a připravoval se o něm film, který ale nikdy nebyl dokončen.

Když tedy režisér snímku hledal všechny záběry z Maradonova života, nejdříve kontaktoval fotbalistu, ten jej odkázal na kameramana, který u sebe měl také část záběrů. Nakonec ale byl režisér Asif Kapadia nasměrován k Maradonově bývalé ženě, se kterou nemá příliš přátelské vztahy a tak musel celou věc zaobalit, tak že vlastně Maradona nechce, aby ty záběry byly zveřejněné, aby to jeho exmanželka na truc chtěla pustit do světa.

Film není jen pouhým životopisem, ale zároveň prokládá i reálné události, které s tématem souvisí. Například, že válka mezi Argentinou a Velkou Británií o Falklandy souvisela s onou pověstnou “Rukou boží”. Nebo před přestupem z Barcelony do Neapole je divákovi vylíčena atmosféra Neapole i celé italské ligy.

Kapadia pojal film jakožto vývoj osobnosti, kde Diego je hodný kluk, kterému šlo jen o fotbal a Maradona je ta maska, kterou nasazuje. Jeho osobní trenér řekl, že za Diegem by šel na kraj světa, ale vedle Maradony by nechtěl kráčet vůbec.

Jakožto dítě 90. let a ne příliš velký fanoušek Maradony musím uznat, že film mi přinesl hodně nových informací. Maradonu nemám v oblibě a možná právě proto, že znám především jeho excesy z posledních let, i přes tento fakt ale film stál za to a bavil mě od začátku do konce a ukázal mi i jiný pohled na onu problematickou osobu temperamentního Argentince. Celkově se tváří skoro jako detektivka a je velmi poutavý a napínavý i přes to, že jde o dokument.

Jak se vám článek líbil?

Průměr:

91.7%